25 Mayıs 2019 Cumartesi

ANDROİD PROGRAMLAMA ARAŞTIRMA ÖDEVİ



OYUN NEDİR?
Oyunun çok kesin ve belirli bir tanımı yoktur, ancak birçok gelişim kuramcısı ve araştırmacı, oyunu çocuğun yaşamının doğal bir parçası olarak düşünmüş ve oyunu farklı şekillerde tanımlamışlardır.
Piaget; oyun, dış dünyadan alınan uyaranları özümleme ve uyum sistemine yerleştirme yoludur. Çocuğu zihinsel gelişimini destekler ve insan davranışlarında daima vardır.

Johan Huizinga; oyunu, kültürün temeli olarak ele almış, politik güç, savaş, ticaret, sanat ve eğitim gibi sosyal birimlerin temelinde oyunun varlığını kabul etmiştir.

Caillois; Huizinga’nın oyunla ilgili görüşlerinden etkilenerek oyunu şu şekilde tanımlamıştır: “Oyun, serbestçe kabul edilmiş fakat bağlayıcı olan kurallara göre belli bir alan ve zaman süreci içeren, gerçek hayattan farklı olduğu bilinci ile yapılan gönüllü bir hareket ya da faaliyettir.”

Gross’a göre; oyun bir pratiktir. Yetişkinler ileride karşılaşacağı durumlarda kullanacağı davranış biçimlerini oyunla elde ederler.

M. Montessori; oyunu çocuğun “iş”i olarak nitelendirmiştir.

M. Montaignede; oyunu, çocukların en gerçek uğraşları olarak tanımlamıştır. (1)
Oyun genel olarak tanımlanırsa;
Oyun, çocuğun deneyimleyerek kendi kendine öğrenmesini sağlayan,  eğlenmek amacıyla ve  içsel olarak güdülenen,  bazen kuralları belirlenmiş ve bilinen,  bazen de kendiliğinden gelişen ve mutluluk, coşku, heyecan,  merak duygularını da içinde barındıran  davranışlardan oluşan bir etkinliktir.
Oyun, çocukların gelişiminde önemle yer alan bir etkinliktir. Çocuk, kendi kendine veya arkadaşları ile her alanda oyun oynamanın ve sosyalleşmenin bir yolunu bulur. Oynadığı oyunlarla  sorumluluk alır, toplumsal kuralları öğrenir. Düşünce, duygu ve ilişkiler açısından oyun yoluyla kontrol kazanır. (2)


Oyunun Tarİhsel Geçmİşİ


Arkeologların yaptığı araştırmalar, oyunun tarihinin, insanlık tarihi kadar eski olduğunu göstermektedir. Bugün bilinen pek çok oyunun çok eski çağlarda da bilindiğini de gösteren belgeler, bulgular, buluntular vardır. Uygarlığın bilim, sanat, mimari, giysi gibi her alandaki gelişmesi,  oyunlara ve oyuncaklara da yansımıştır.(3)


Oyun tarihinin neredeyse insanlık tarihi kadar eski olduğu savunulmaktadır. Atalarımız çevrede gördüklerini taklit etmişler, yaptıkları hareketleri birbirlerine aktarmışlar. Örneğin avını avlayan bir insan, bu avı nasıl yaptığını taklitlerle aktarmış. Büyüklerini izleyen çocuklar da onlara özenerek taklide geçmiş ve yayıldıkça yayılmıştır. Bunun bir tık gelişmişinde ise taşla ve aşıkla oynanan, yani keçi gibi hayvanların arka ayak, diz bölgesinden çıkan kemikle oynanan oyunlar, tarihteki en eski oyunlar olarak kabul edilmekte. İngiltere’nin Londra şehrinde Dünya’nın her yanından getirilen seçkin Antik çağ yapıtları ve etnografya koleksiyonlarını kapsayan British Museum’da bulunan topraktan yapılmış bir heykel, iki kızı aşık oynarken göstermektedir.
M.Ö. 3500
X-O-X' in Oyun Kültüründeki Yeri



Orijinal adı “Nine Men’s Morris” olan, Tick Tack Toe diye dünyaya yayılan, yan yana, alt alta veya çapraz bir şekilde x’leri veya o’ları dizmeye çalıştığımız bu oyunu bir arkadaşımızla okulun tahtasında hangimiz oynamadık ki? Hem basit, hem de ilgi çekici olan bu oyun Sri Lanka’dan Bronz Çağı İrlanda’sına, Antik Troya’dan Güneybatı ABD’sine kadar farklı pek çok yerde oynanmış. Eski taşlara kazınarak oynanan bu oyun taş dışında duvarlara, koltuklara hatta mezar taşlarına kazınarak bile oynanmış. Sınırlı sayıda olasılığa sahip ve sıkıcı bir oyun gibi gelebilir, ancak kült bir oyun olduğu aşikâr. 1998 yılında yayınlanan dünyanın en özel bilgisayar oyunlarından birisi olarak kabul edilen “Sanitarium”da bile bir görevde X-O-X oynamanız ve kazanmanız gerekiyordu.

M.Ö. 1440’ler
İlk Spor Müsabakaları ve Toplu İlk Oyunla

Oyunların kısmen gelişmesi, M.Ö. 200’lü yıllara dayanıyor. Artık var olan bir şeyleri kullanmaktan çıkıp, insanlar kendileri bir şeyler yaratmaya ve müsabakalar oluşturmaya başlıyorlar. Mısır’da bu bahsettiğimiz tarihlerde dünyanın en eski sporu olarak kabul edilen güreş müsabakaları yapılmış. Spor tarihinin resmi başlangıcını ise Eski Yunanistan’da düzenlenen atletizm oyunları, yani Olimpiyat Oyunları olarak kabul ediyoruz. Özellikle bizim ülkemizde de büyük rağbet gören, toplu oyunların şahı futbol da yine bu tarihlerde Çin’de askeri eğitim amacıyla oynanan cuju’ya dayanıyor. Nedir caju? Şöyle ki, kıl ve tüyle doldurulan, deriden yapılan bir top. Bu top 35 cm civarında ve iki bambu kamışı vasıtasıyla sabitlenen bir top.

M.Ö. 200
Fransa’daki Değişik Oyun ve Oyuncaklar Dünyaya Yayılıyor

17.yüzyılda Fransa’da pek çok bebek odaları üretildi. Daha sonrasında bunları kâğıt oyuncak yapımları takip etti. Origami ile yapılan el yapımı çoğaldı ve çeşitlendi. Yine bunun da dışında hareket edebilen oyuncaklar da ilk kez bu dönemde ortaya çıktı. El kuklaları, çocukları eğlendirmek amacıyla keşfedildi ve döneme damga vurdu. Gölge oyununa gelecek olursak, onun tarihi daha da eskiye dayanıyor. Anadolu’da askercilik ve cengâverlik oyunları bu dönemlerde yayılmaya başlamıştır. Ağaç gövdesi vasıtasıyla boru şeklinde üflenen ve ses çıkaran oyuncaklar oldukça ilgi çekmiştir. Bu dönemde Anadolu’da çocuklar oyuncaklarını doğada buldukları malzemeler vasıtasıyla kendileri üretiyordu.

1700’ler…
İp Atlama, Seksek, Körebe Ve Diğerleri

Aslında bu oyunların da tarihi daha da eskiye dayanıyor, ancak bu oyunların oynandığı son dönem olarak 1900’leri gösterebiliriz. Teknoloji iliklerimize kadar işlememişti ve sokaklar oyun oynamaya elverişliydi. Geniş mekânlarda, maksimum zevkle oynanan bu oyunlar sayesinde insanların enerjileri de doğaya doğru bir şekilde aktarılıyordu ve akşam ezanıyla annelerimiz eve çağırana dek keyifle oynanıyordu. Nelerdi bu oyunlar? İp atlama, seksek, birdirbir, mendil kapmaca, körebe, istop yakar top ve niceleri… Bazıları topla oynanan, bazıları için sadece bir tebeşir, bir mendil, göze takılacak bir bez gibi çok basit materyallerin gerektiği bu oyunlarda, masraf neredeyse 0’a yakın olmasına rağmen eğlence bir birlik beraberlik had safhadaydı. Bir başka efsane, Danimarka merkezli LEGO markası da 1900’lerin ortasında, 1932 yılında kurulmuştur. Lego’yu çok uzun uzadıya anlatmaya gerek dahi yok. Parçaları birleştirip, hayal gücünüzün sınırlarını zorlayarak her şeyi yapabileceğiniz destansı bir oyuncak.
1900'ler
Bilgisayar ve Konsolları Evlere Girmeye Başlıyor




İlk bilgisayar, 1946 yılında ENIAC adındaydı. Amerika Ordusu’nun top atışlarını hesaplaması amacıyla geliştirilen bu alet, zamanının parasıyla 500 Bin Dolara geliyordu. Tabii ki bunun ileride oyun da oynanabilen bir alet olacağını kestirmek çok da kolay değildi. Oyun amaçlı aletlerin temelleri 1950’lerde atıldı ancak tam bir oyun konsolu olarak değerlendirebileceğimiz ilk şey 1972 yılında çıkan Magnavox Odyssey ismindeki konsoldu. 330.000 adet satılan bu konsolda cihaz televizyonu ikiye bölüp arkadaşlarınızla oyun oynayabiliyordunuz. Ardından çıkan Atari Pong, bir arcade makinesiydi. Pong oyununu bilirsiniz. 2 tane çubuk karşılıklı duruyor ve sadece yukarı, aşağı oynatabiliyorsunuz. Hareketli bir top var ve gol yememeye çalışıyorsunuz. Tenisin en ilkel versiyonu gibi bakılabilir.
1950'ler
Teknolojik Oyunlar Gerçeği Aratmıyor



Bilgisayar, Playstation ve Xbox teknolojilerinin çok gelişmesi, televizyonların gerçek görüntüyü verebilme gücünün artışı gibi etkenler günümüzde oyunların adeta evlerimizin bir parçası haline gelmesini sağladı. Tabii eskiden sokakların, mahallelerin daha az apartmanlı, daha çok ağaçlı ve sokakta oyun oynamaya daha elverişli olması da unutulmamalı. Şimdiki jenerasyon dışarıda oynamak istese bile bu oldukça zor. Grand Theft Auto gibi bir oyunla kocaman şehirde dolaşıp dilediğini yapabilirken, futbol seven birisi de FIFA veya PES oyununu alarak sene boyunca gerçek sakatlanmalardan, form yükseliş, düşüşlerinden dahi etkilenerek gerçeğe en yakın simülasyon deneyimini yaşayabiliyorlar. Hal böyle olunca da küçük-büyük herkesin ilgisini çekebiliyor. Telefonların, VR gözlüklerin geldiği nokta da gerçek dünya ile sanal dünyayı adeta iç içe geçiriyor.(4)
 OYUNCU KİME DENİR?


Bilgisayar oyunları, günümüzün yadsınamaz gerçekleri olarak her geçen büyüyen bir sektör haline gelmiş durumda. Peki herkesin dilinde dolanan “gamer kime denir?” sorusunun cevabı nedir?

Gamer (gerçek oyuncu); her türlü oyunu belirli seviyede oynayabilen ama belli oyunlarda profesyonelleşmiş oyunculara denir. Kendi içinde binlerce çeşidi vardır(5)

Oyuncu, oyunları oynayan olarak kullanılan bir terim olarak bilinir. IDC‘nin 2001 yılında yapmış olduğu Video Game Anketi ile bir oyuncular, haftanın en az 9-10 saatini bilgisayar ile geçirmektedir. Bu kişilerin genel yaş ortalaması 21 olarak dikkat çekmektedir.

Gerçek bir bilgisayar oyuncusu her önüne gelen oyunu oynamaz. Kalbinden geldiği gibi oynar. Onlar her zaman çevrim içi ( online ) olan oyunlarda yapılan sıralamalarda sıranın başında yer almak için oynarlar. Oyuncular oynamak için oynarlar. Yaptıkları her hatadan ders çıkarıp daha iyi olurlar.(6)

OYUN DÜNYASINDA KULLANILAN TERİM 
ve KISALTMALAR

Adventure: Gez, araştır bulmacaları çöz mantığının işlendiği oyunlar. 
AFK: Away From Keyboard (Bilgisayar Başında Değilim) sözünün kısaltması. Bu kısaltmayı yazarak sohbet ettiğiniz ya da birlikte oynadığınız kişilere bilgisayar başında olmayacağınızı ve cevap yazamayacağınızı ve/veya oyunda eylemsiz kalacağınızı belirtirsiniz.
Aggro: Çevrim içi oyunlarda düşmanın gruptaki birini hedef almasıdır.
AIMBOT: Özellikle FPS oyunlarında oyuncunun silahı düşmana doğrultmasına gerek kalmadan ateş edip isabet ettirmesini sağlayan, hile olarak değerlendirilen yazılımdır.
Alias(Rumuz): Nick ya da Nickname olarak da kullanılır. Bir bilgisayar, nesne, kişi, grup ya da kullanıcı için alternatif bir isimdir. Çoğunlukla uzun isimlerin yerine ya da kişinin kendine özel bir isim belirlemesi için kullanılır. 
Ban(Yasaklama): Bir kaynağa erişimi kısıtlayan ya da engelleyen kural. Örneğin bir kullanıcının bir sohbet odasına erişimi kurallara uymadığı için ya da bir oyuna erişimi hile yaptığı için yasaklanabilir. Yasaklama sebebi eylemin ciddiyetine göre bu ceza birkaç hafta, ay ya da yıl sürebilir, hatta devamlı olabilir.
Benchmark: Bir yazılım veya donanımın performansını ölçmek için yapılan testlere benchmark denir.
Boss: Normal düşmanlarınızdan daha güçlü genelde yardımlaşma ile yenilebilen yaratıklar. 
Botlar: Robot kelimesinin kısaltması olan botlar,  gerçek bir karakteri ya da oyuncuyu taklit etmesi için programlanmış kurgusal ve programlanmış karakterler ve yazılımlardır.
BRB: Be Right Back(Birazdan Dönerim) tabirinin kısaltmasıdır. Sohbetlerde kısa bir süreliğine bilgisayar başından kalkacağınızı ama bir iki dakikaya döneceğinizi belirtmek için kullanılır.
Buff(Güçlendirme): Buff, bilgisayar oyunlarında bir karaktere verilen ve yeteneklerini genişleten bonuslara verilen genel isimdir. Genellikle oyun için bir eşyadan, diğer oyuncuların yeteneklerinden ya da bir büyüden elde edilir.
Bug: Hata. Oyunlardaki küçük program hatalarına verilen genel isim.
 
Camper(Pusucu): Bilgisayar oyunlarında oyunun büyük bir kısmı boyunca aynı noktada kalıp oradan geçen diğer oyuncuları vuran kişilere verilen isim.
Casual Gaming (Gündelik Oyunlar): Oyuncunun çok fazla zamanını almayan, günlük olarak kolayca oynanabilen oyunlardır.
Class(Sınıf): Özellikle MMORPG oyunlarda karakterin mesleğini belirten terim. Karakterin dövüş stili, yetenekleri ve/veya büyüleri tamamen bağlı olduğu sınıfa göre şekillenir.
Client: Oyun Dosyası. Oyunu oynayabilmek için bilgisayarınıza indirip kurmanız gereken dosya. 
Controller(Kontrol Ekipmanı): Oyunlarda kontrol ekipmanı terimi, karakteri kontrol etmeye yarayan giriş cihazına verilen isimdir. Temel örnekleri fare, klavye ve oyun kumandasıdır.
FFA / Herkes Tek: Herkesin birbirine karşı oynadığı oyun türü.
Fraps: Oyun içi video kaydetmeyi ve ekran görüntüsü almayı sağlayan ayrıca FPS durumunu gösteren program.
Game / Oyun: Eğlendirme veya eğitim amacıyla tasarlanmış bilgisayar kodudur. Günümüzde bilgisayar oyunları çok büyük bir sektör halini almıştır. Her yaştan oyuncuya sahip, milyonlarca farklı bilgisayar oyunu bulunmaktadır.
Gank: Gang Killing(Çeteyle öldürme) tabirinin kısaltmasıdır. Çoğunlukla gizlice gelen bir oyuncunun, kendi takımındaki birinin karşılaştığı oyuncuya habersizce saldırması ve birlikte bu rakibi öldürmeleri anlamına gelir. Çoğu çevrimiçi oyunda sıklıkla kullanılan bir taktiktir.
Griefer: Çoklu bilgisayar oyunlarında, diğer oyuncuları rahatsız eden ve bundan zevk alan oyuncu.
Group / Ekip:Belli bir amaç için (yaratık öldürmek vb.) bir araya gelip, birlikte hareket eden 2 veya 2’den fazla oyuncuya grup denir.
Hardcore / Zorlu:Ortalamanın üzerinde yeteneklere sahip olan oyuncuları tanımlamak için kullanılır. Aynı zamanda, zor oyun türü anlamını da taşır
Joystick(Oyun Kolu): Atari salonlarındaki makinelerde bulunan kontrol sistemlerini andıran giriş cihazıdır.
FFA / Herkes Tek: Herkesin birbirine karşı oynadığı oyun türü.
Fraps: Oyun içi video kaydetmeyi ve ekran görüntüsü almayı sağlayan ayrıca FPS durumunu gösteren program.
Game / Oyun: Eğlendirme veya eğitim amacıyla tasarlanmış bilgisayar kodudur. Günümüzde bilgisayar oyunları çok büyük bir sektör halini almıştır. Her yaştan oyuncuya sahip, milyonlarca farklı bilgisayar oyunu bulunmaktadır.
Multiplayer(Çok Oyunculu): Birden fazla oyuncunun yer aldığı oyunlardır. Bu oyunlar genellikle internet üzerinden oynanır. Çok oyunculu çevrimiçi oyunlar, girilebilecek tüm oyunları gösteren ya da oyuncuların yeni oyun yaratmalarını sağlayan bir sunucu üzerinden oynanmaktadır.
NP: No Problem (Sorun değil)’ın kısaltması olan NP sohbet odalarında ve çevrimiçi oyunlarda kullanıcıların herhangi bir konuda endişelenmemelerini söylemek için kullanılır.
Nuke: Tüm gücünüzle saldırmak.
OOC /Karaktere Aykırı:
Herhangi bir bilgisayar oyununda karakterinin rolünü oynamayan oyuncuları anlatmak için karaktere aykırı  (Out-Of-Character, OOC) ifadesi kullanılmaktadır. 
Orly: “Oh really”nin kısaltılmışıdır. Türkçeye “Harbi mi?” ya da “Cidden mi” olarak çevrilebilir. Alay etme anlamı içerir.
Party/ Parti: Çevrimiçi oyunlarda zorlu bir düşmanı yenmek ya da bir görevi tamamlamak için oyuncuların geçici olarak oluşturduğu küçük gruplara verilen addır. 
PunkBuster: Hile önleme programlarından biridir.
QQ: QQ demek, diğer oyuncuya “ağlamayı bırak ya da oyundan çık” demektir. 
Quad: Miktar olarak 4 katı anlamına gelir.
Quest: Tamamlamanız gereken görevler. 
Race(Irk):Oyunlarda karakterin görünüş ve yeteneklerini belirleyen bir kıstastır. Örnek: İnsan, Elf, Ork, Cüce...
Ragequit: Kullanıcının bir anlık sinirle oyunu terk edip gitmesidir.
Save Point(Kayıt Noktası):Oyunlarda, oyunu kaydedebilmek için ulaşılması gereken bölgelerdir. Genellikle oyunun zorluğunu etkileyen bir faktördür.
Screenshot(Ekran Görüntüsü): SC, SS, print screen, screen dump, snapshot, screen capture, screen shot ya da screenshot olarak da bilinen, bilgisayar ekranında o anda yer alan görüntünün kaydedilmesidir.
Simulasyon:Kısaca sim olarak da bilinir; gerçek bir obje ya da eylemin bilgisayar ortamında benzerinin oluşturulmasıdır.
Skill:Yetenek. 
Spawn:Dirilmek ve yeniden ortaya çıkmak. 
Spawn camping(Diriliş pususu): Karşı takımın oyuncularının doğduğu bölgede pusuya yatmaktır. Amaç, yeniden doğan düşmanları doğar doğmaz tekrar öldürmektir.
Strafe(Yan yürüme):Yan yürüme, oyunlarda karakterin yüzünü çevirmeden sağa ya da sola ilerlemesidir.
Strength: Kuvvet (strength) oyuncunun ne kadar saldırı gücü olduğunu gösteren özelliktir
Survival-Horror: Korku oyunları için kullanılan tabir.

Teamspeak: Diğer kullanıcılarla iletişim sağlamak veya onları dinlemek için kullanılan sesle haberleşme programıdır. Teamspeak çevrimiçi oyun oynayan oyuncuların sıklıkça kullandıkları bir iletişim programıdır
Trailer: Oyun videoları 
Ventrilo:Diğer Ventrilo kullanıcıları ile sesli sohbet etmenizi sağlayan iletişim programdır.

WTB: Bir malzemeyi satın almayı istemek. (Want to Buy) 
Zone (Bölge): Bilgisayar oyunlarında bölge, oyundaki alanın belirli bir bölgesini tarif etmek için kullanılır. Mesela bir oyun sınırlarla ayrılmış birçok kasabanın bulunduğu kıtalardan oluşabilir. (7)
1337 (LEET):
1.Bu terim internet aleminde kendilerini elit olarak görenler tarafından kullanılır. Günümüzde bu terimi kullananlar kendilerinin elit hacker eleet, yani bir haxor olduklarını ifade etmek için kullanırlar. Tabii bu pek de doğru olmadığından kendilerini leet olarak görenler, gerçek bilgisayar uzmanları tarafından küçük görülürler. Kullanıcılar kendilerini, 3l33t ya da 1337 yazarak elit olarak tanıtırlar. Bu yazımlar leet dilinde L - E - E - T harflerini andırmaktadır.
2. Leet ayrıca Anarchy Online isimli oyundaki küçük bir yaratığın adıdır.
3D: Üç boyutlu görüntülere verilen isimdir. İlk ikisi genişlik ve yüksekliği, üçüncüsü ise derinliği belirtir(8)

GG (Good game): İyi Oyunlar.
KDR: Ölüm ve Öldürme Oranı
Noscope: Dürbünü açmadan tüfeklerde ateş etmek.
Tank: Yüksek sağlık ya da zırh ya da her ikisi için de çok fazla hasar veren karakter.
Noob: Oyuna yeni başlayan biri, kötü oynama.
Scrub: Oyunda kötü biri
Camper: Bir noktada oturup sizi öldürmek için yanınıza gelmenizi bekleyen biri.
Achievement: Oyundaki yeteneklerinizi keşfetmenizdir.
Avatar: Oyuncu karakteri.
Zombie: İnsan benzeri yaratıklar.
(9)


OYUN TEKNOLOJİLERİ

Ciddi Oyun Teknolojileri: Ciddi oyunlar, klasik oyunların ana amacı olan eğlence anlayışını araç olarak kullanan ve temel olarak eğitimi ve belirli hedefler doğrultusunda oyuncuları yönlendirmeyi amaçlayan gerçek olay simülasyonlarıdır. Ciddi oyun teknolojileri oyunculara analiz, karar verme, planlama gibi gerçek hayatta yönetecekleri süreçleri, aynı kısıtlar altında, sanal ortamda gerçekleştirme imkanı sunmaktadır. Bu kapsamda, ciddi oyun teknolojileri için geniş bir sektörel uygulama alanı bulunmaktadır; eğitim, finans, savunma, sağlık, bilimsel araştırmalar, mühendislik, proje yönetimi, reklamcılık, satış/pazarlama gibi stratejik planlama ve karar verme süreçlerini yoğun olarak yürüten kamu ve özel kurumlar için önemli faydalar sağlamaktadır.
(10)
OYUNUN MOTİVASYONEL ÖZELLİKLERİ
Oyun, uzun yıllar çocukların fazla enerjilerini harcadıkları, yaramazlık yapmasını engelleyen ve taklit etme ihtiyacını gideren bir yol olarak düşünülürken, günümüzde birçok uzman tarafından bir “öğrenme” yolu olarak değerlendirilmektedir. Oyun, hem çocukların hem de yetişkinlerin en doğal öğrenme ortamıdır ve hiç kimsenin öğretemeyeceği konuları kendi deneyimleri ile öğrenmelerine olanak sağlar.
Birey, oyun yolu ile deneyim kazanır. Yaşam için gerekli olan bilgi, beceri ve davranışları oyun esnasında öğrenir ya da önceden öğrendiği bilgileri ortaya koyar.
Oyun esnasında birey, çevre ile etkileşime girer. Bu etkileşim sırasında birey;
·         Düşünmeye,
·         Bilgi edinmeye,
·         Deneyim kazanmaya,
·         Paylaşmaya,
·         Birlikte çalışmaya,
·         Yaşamın rollerini anlamaya,
·         Değerlendirme yapmaya,
·         Hayal gücünü kullanmaya,
·         Alternatif seçenekleri görmeye,
·         Problemleri çözmeye,
·         Strateji oluşturmaya ve
·         Son kararı vermeye çalışır.

Aynı zamanda oyun, soyut yaşantıları somuta indirgemede etkili olur. Özetle, bir “öğrenme laboratuvarı” olarak da adlandırabileceğimiz öğrenme oyunlarının bireye yaptığı katkılar çok fazladır.
Öğrenme oyunlarının bireye sağladığı yararlardan bazıları:
  • Bireylerin yaşamlarını etkileyen fakat göz önünde bulundurmadıkları farklı rolleri görmek,
  • Karmaşık durum veya problemler karşısında strateji oluşturma ve çözüme dayalı fikirler üretebilmek,
  • Bir sonraki adımı görebilmek (Analitik düşünme),
  • Diğer bireylerin hakları ve yaşamdaki rolleri hakkında daha duyarlı hale gelmek,
  • Farklı karakterlerdeki bireylerle birlikte çalışmak, paylaşmak, sıra almak, iletişim kurmak ve farklı fikirlere saygılı olmak.
(11)

Oyunun çocuğun gelişimindeki yararları;
·        Çocuğun enerjisini harcamasına ve rahatlamasına izin verir.
·        Çocuğun kendi duygularını ve başkasının duygularını fark etme yollarından biridir.
·        Çocuğun, oluşan durumlara hakimiyet kazanmasını sağlar.
·        Farkına varmayı, sınıflandırmayı, anlamayı ve duygularını belirtmeyi öğrenir.
·        Çocuğun bakım verenden ayrılma pratikleri yaptığı temel araçlardan biridir.
·        Çocuğun gelişiminin sonraki basamaklarında çok sayıda sosyal beceri kazanmasına yardım eder.
·        Gerçek ve gerçek olmayanın ayırt edilebilmesini sağlar.
·        Dil becerilerinin gelişmesini sağlar.
·        Liderlik ve organizasyon becerisi kazanmasına yardımcı olur.


(12)




















(13)

STORYTELLİNG TEKNİĞİ VE ANLATIM SANATI


Storytelling, kelime anlamı olarak hikâye anlatımı olarak geçmekte. Bir anlatım sanatı olan Storytelling, kelimelerle, görsellerle, imgelerle birlikte doğaçlama süslemeler katarak olayları anlatma sanatıdır.
Storytelling’de anlatılar veya hikâyeler, eğitim, eğlence, ahlaki ve kültürel değerleri aktarmak amacıyla anlatılır.
Olay örgüsü; karakterler, verilmek istenen mesaj, öykünün temel noktalarıyla beraber Storytelling’de okuyana, dinleyene, görene ulaştırılır.
Kişinin başından geçen ya da hayali bir olay, öykü anlatılıyormuşçasına anlatılmaktadır. Storytelling anlatım sanatı, manzum hikâyeye yakın bir tekniktir.
Storytelling tekniği kullanılmış çalışmalara verilebilecek güzel örneklerden biri Slick Risk tarafından yapılmış 1989 yapımı Childen’s Story parçasıdır. (14)

Türk Hava Yolları, Samsung gibi dünya çapında hizmet veren firmalar Storytelling – Hikayeleştirme tekniğini en iyi uygulayan kurumlar arasında gösterilebilir. Türk Hava Yolları yapmış olduğu başarı reklam filmleri sayesinde birçok alanda tıklanma rekorları kırmayı başarmıştır. Yayınlamış oldukları son reklam filmi muhtemelen sizi de etkileyecek ve sonuna kadar izleyeceksiniz.
Başarılı bir Storytelling – Hikayeleştirme çalışması için hangi adımlara dikkat etmeniz gerekir. Bahsedeceğiniz hikayeleştirme belirli bir düzen içerisinde olmalı. Fark yaratan ve akılda kalıcı Storytelling – Hikayeleştirme çalışması için aşağıda yer alan adımları dikkatli şekilde kurgulamanız gerekir.(15)



OYUN TASARIM (GELİŞTİRME) DOKÜMANI


Oyun tasarım belgesi(GDD-Game Design Document), yapılacak oyunla ilgili tüm bilgilerin ve etkinliklerin yer aldığı bir belgedir. Oyun başka bir takım tarafından başka bir platforma çevrilirse, iyi yazılmış ve tamamlanmış bir dokümanın özel önemi vardır. Bir gazeteci bir haberi nasıl hazırlıyorsa tasarım dokümanı da öyle hazırlanmalıdır (hareketler, ayarlar, sıralama, motivasyon, kontroller).
      Tasarım belgesinde, oyunun nasıl işleneceği, oyuncunun karşılaşacağı durumlar, oyuncunun nasıl bir etkileşim içerisinde olacağı ile ilgili bilgiler olabildiğince açıklanmaya çalışılır.
       Bu belgede 7 ana başlık bulunur. Bunlar aşağıda sıralanmıştır.
1.   Giriş
2.    Konsept
3.   Oyun Özellikleri
4.   Hedef Ortam 
5.   Oyun Türü
6.    Hedef Kitle
7.    Örnek Oyunlar
(16)
         Oyunun gameplay’ını detaylandırmak ve tam olarak tanımlamak amacıyla yazılır.
         Ayrıca oyun başka bir takım tarafından başka bir platforma çevrilirse, iyi yazılmış ve tamamlanmış bir dokümanın özel önemi vardır.
         Tasarım dokumanı gameplay’i tam olarak ortaya koyan belgedir.
         Oyuncular oyunda neleri nasıl yapabilir?, Oyuncular oyunda nelerle karşılaşacak gibi soruların cevaplarını içerir.
         Tasarım dokümanında teknik bilgiye ya da pazarlama/bütçe işlerine yer yoktur.










KAYNAKÇA

































Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Prenses ile Ömerin Masalı

              TESADÜFEN KESİŞEN HAYATLAR  14.02.2004 yılında Hülya adında bir KRALİÇE tarafından Dünyaya gelen ve güzelliği ile herkesin dil...