5 Mart 2019 Salı

ÖDEV 2


ÇOKLU ORTAM TASARIMI VE ÜRETİMİ
Ödev2 ; Çoklu ortam içeren bir eğitici materyalin Mayer' in çoklu ortam ilkelerine göre değerlendirilmesi. 
MAYER' İN ÇOKLU ORTAM İLKELERİ
Bilişsel değişime odaklanan öğrenme kuramları ve çoklu ortam alanında yapılan araştırma bulgularından yola çıkan Mayer , teknoloji tabanlı öğretimsel çoklu ortam tasarımına yol gösterici 12 ilkeden söz etmektedir. Bunlar:









  • Çoklu Ortam
  • Konumsal Yakınlık
  • Zamansal Yakınlık
  • Tutarlılık
  • Gereksizlik
  • Dikkat Çekme
  • Kişileştirme
  • Ses
  • Resim
  • Biçim
  • Ön Alıştırma
  • Parçalama Bölme
Arkadaşlar şimdi sizlere "Scratch Programı Nasıl Kullanılır " adı altında kısaca Scratch programını kullanmayı anlatan ve çoklu ortam içeren eğitici bir videoyu, Mayer' in ilkelerine göre yorumlayarak anlatacağım.


1-Çoklu Ortam İlkesi:

İzlediğim videoda konuya başlamadan önce videoda yazılarla soru sorup açıklama yapmıştır. Bu durumda videoya başlamadan önce ön bilgi olarak akılda kalıcılığı sağlar.

2-Konumsal Yakınlık
Videoda anlatım yapılırken uzak ve küçük görünen bölümler resimler halinde büyütülerek daha rahat ve net görünmesi sağlanıyor. Bu durum bilgiyi anlamada daha iyi bir yöntemdir.

3-Zamansal Yakınlık
Anlatılan bölümle ilgili resimleri tam o bölümü anlatırken vermeleri akılda kalıcılığı arttırmıştır.

4-Tutarlılık
Videoda da gereksiz materyallerden tamamen kaçınılmış ve sadece konu ile ilgili yazı ve resimlerle anlatım yapılmıştır.Gereksiz materyallerin olmaması kafa karışıklığını önlemiş olup daha kolay öğrenmeyi sağlamıştır.Ama videonun son bölümlerine doğru sesli anlatımı bırakıp alt yazı şeklinde arka plana fon müzik koyularak sözsüz alt yazılı bir anlatım yapılmıştır.Bu durum uzu süre yapılırsa  öğrenmek isteyen kişi alt yazıları okumaya çalışıp gösterilen örneklerden geri kalabilir. Bu yüzden anlatımın kalıcı olması için hem görsel hem de eş zamanlı olarak sesli bir şekilde yapılmalıdır.

5-Gereksizlik
Videoda resimler , sözlü anlatım ve yazılar aynı anda kullanılmış ve videonun sonuna doğru sözlü anlatım durdurulmuş onun yerine kulağı yoran gereksiz bir fon müzik eklenmiştir. Birden fazla rahatsız edici ve gözü yoracak tekniklerin kullanılması videonun anlaşılmasını olumsuz etkilemiştir.

6-Dikkat Çekme
Video da anlatım yapılırken küçük görünen resimlerin bir anda ekranda büyütülmesi ve anlatan kişi tarafından önemli görünen yerlerin altının çizilmesi veya daire içerisine alınması dikkatin oraya doğru çekilmesini ve o bölümün daha iyi ve kalıcı öğrenilmesini sağlamıştır.

7-Kişileştirme
Videoda günlük kullanılan dil hemen hemen herkesin anlayabileceği şekilde kullanıldığı için anlatım daha anlaşılır olmuştur.

8-Ses
Eğitici videolarda ses çok önemlidir. İzlediğim videoda anlatımı yapan iki kişi vardır.Sırayla anlatım yapmaktadırlar. Bir videoda sadece bir kişiyi dinlemek bazen insanı bunaltabilir , farklı bir ses tonu dikkatin tekrar toparlanmasına sebep olabilir. Bu yüzden izlediğim videoda iki kişinin sırayla anlatım yapması hem dikkatin toplanmasını hem de konunun daha iyi anlaşılmasını sağlamıştır.

9-Resim
Videoyu anlatan kişinin resminin görünmesi öğrenmeyi etkilemektedir. İzlediğim videoda videoyu anlatan kişilerin resimlerinin görülmemesi öğrenmeyi etkilemektedir. Anlatan kişilerin resimlerinin görünmesi izleyen kişiye canlı(online) ders alıyormuş gibi bir izlenim kazandırır ve ona göre dersi daha iyi bir şekilde dinlemesine neden olur. 


10-Biçim
Eğitici videolarda biçim çok önemlidir.İzleyen kişinin gözlerini yoracak şekilde bir tasarım yapılmışsa bur durum öğrenmeyi olumsuz etkilemektedir. İzlediğim videoda videonun ilk başlarında sözlü ve görsel anlatım kullanılırken sonlarına doğru görsel, yazı ve arka planda bir müzikle anlatım yapılmıştır. videodaki yazıların ekranda düzensiz ve renk uyumu gözetilmeksizin hazırlanması izleyen kişinin gözünün yorulmasına, dersin sıkıcı hale gelmesine ve öğrenmenin olumsuz etkilenmesine neden olmuştur.

11-Ön Alıştırma
Eğitici bir anlatımda kullanılacak olan terimler veya şekiller dersin başında anlatılmalı ve o şekilde derse devam edilmelidir. İzlediğim bu videoda Scratch ile ilgili oyun yapmadan önce programın ne olduğunu, nasıl kullanıldığını, neler yapılabildiğini ve arayüzünün tanıtılması öğrenmeyi olumlu etkilemiştir. İzleyen kişi oyunu yapmadan önce programda hangi bölümün ne işe yaradığını bilmesi oyunu daha hızlı ve daha iyi yapmasını sağlamaktadır.

12-Parçalara Bölme 
Bir anlatımda konun direk düz bir şekilde plansız anlatılması ilerde konu karmaşasına neden olup konunun anlaşılmasını olumsuz etkiler. Düzenli ve planlı hazırlanan bir anlatım ise öğrenmeyi arttırır.
İzlediğim videoda video parçalara bölünmüştür. İlk olarak Scratch nedir sonra programın ara yüzünün tanıtılması en son olarak da bir örnek yapılması videoyu izleyen kişilerin daha iyi anlamasını sağlamıştır. Parçalara bölünen kısımları farklı iki kişinin anlatması, kulağa farklı bir ses gelmesi dağılma durumunda olan dikkatin toplanmasına neden olabilir bu durum da öğrenimin daha iyi olmasına neden olur.


İzlediğim videonun linki :
 https://www.youtube.com/watch?v=xVIzwkmhJHY&feature=youtu.be

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Prenses ile Ömerin Masalı

              TESADÜFEN KESİŞEN HAYATLAR  14.02.2004 yılında Hülya adında bir KRALİÇE tarafından Dünyaya gelen ve güzelliği ile herkesin dil...